wij zijn
martens

Martens Multimedia is een familiebedrijf dat in 1976 opgericht is door Paul en Marga Martens. Oorspronkelijk heette het bedrijf Fomaro, een afkorting van “Fotografie Paul Martens Rotterdam” maar het kreeg vooral grote bekendheid in de regio als Fotografie Paul Martens. Inmiddels is het uitgegroeid tot een full service mediaproductiebedrijf en marketing- en communicatiebureau.  

Het begon in Delfshaven

In 1976 werd Fotografie Paul Martens ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Op de Aelbrechtskolk in historisch Delfshaven, openden Paul en Marga enkele jaren later een fotozaak. Daar konden klanten hun fotorolletjes laten ontwikkelen en pasfoto’s laten maken. Daarnaast maakte Paul in die tijd veel bruidsreportages.

Op het moment dat Paul een tijdschrift zag met foto’s van Amerikaanse metropolen zoals Chicago en New York, dacht hij: “Dat kan ook in Rotterdam”. Rotterdam werd in die tijd gezien als de saaiste en lelijkste stad van Nederland. Een bekende uitspraak uit die tijd was dat je “in het centrum ’s avonds een kanon kon afschieten zonder iemand te raken.”  Maar Paul zag de schoonheid van de Rotterdamse architectuur en legde die op zijn mooist vast. Van ansichtkaarten en posters tot fotoboeken en
-wanden, in heel Rotterdam zie je zijn werk terug.

Marga regelde inmiddels alle financiële zaken en zijn broer Frans nam alle commerciële zaken voor zijn rekening. Samen droegen zij bij aan de vastlegging  van het veranderde stedelijke en culturele klimaat van Rotterdam tussen 1970 en 2000. Dit is ook zo beschreven in het boek “Dromen van een Metropool.”

“Panoramafotograaf Paul Martens wist met zijn populaire (vaak nachtelijke) panoramafoto’s van Rotterdam eveneens een grootstedelijk beeld van de stad op te roepen zonder dat dit beeld daadwerkelijk al een realiteit was.”

“De visie van deze fotograaf op Rotterdam is sturend voor de blik op de stad van miljoenen mensen.”

Patrizia van Ulzen

In Dromen van een Metropool

Fotografie Paul Martens

Voor zijn plezier begon Paul foto’s te maken van Rotterdam vanuit een vliegtuigje. Die foto’s vonden gretig aftrek. Ballast Nedam gaf hem opdracht om foto’s te maken van de bouw van de Willemswerf, een iconisch kantoorpand aan de Boompjes. Die foto’s maakte hij vanaf de top van de  Willemsbrug. Gelukkig was Paul enthousiast bergbeklimmer en kostte het hem weinig moeite om de Willemsbrug te beklimmen. Uiteraard maakte hij gelijk mooie overzichtsfoto’s voor eigen gebruik. 

En zo begon Paul met het maken van foto’s vanaf grote hoogte. 

Kalenders, ansichtkaarten en andere fotoproducten

“Onze kunst moet voor iedereen betaalbaar zijn” – Paul Martens

In 1994 maakte Paul de eerste van vele  Rotterdamse kalenders. Generaties groeiden hiermee op. Ze hingen bij veel mensen op de koelkast of op andere plekken: “Hé, die kalender hing altijd bij mijn ouders op de wc!” horen we nog regelmatig. Ook de bekende fotoboeken bracht Paul uit in eigen beheer. In de afgelopen jaren zijn er zeven gemaakt en zijn er tienduizenden verkocht.

Samen met anderen maakte Paul ook ansichtkaarten en talloze posters. De Rotterdam- kaarten werden voor een klein bedrag verkocht en waren zo voor vrijwel iedereen betaalbaar. De posters werden in grote oplages gedrukt, daardoor zien we ze nog steeds terug in Rotterdamse woonkamers en (pool)cafés. 

© Stadsarchief

Martens Multimedia

In 2017 werd  naast Martens Multimedia, Vincent Martens Communicatie opgericht door de zoon van Paul. Een nieuwe tak aan het familiebedrijf. Vincent hielp ondernemers en MKB met websites en social media. Door zijn werk voor Double Purpose kwam Vincent veel in aanraking met sociaal ondernemerschap. In 2019 werkten zij voor het eerst samen aan het fotoboek “Rotterdam Baanbrekend” en begon Vincent zich steeds meer te interesseren voor het werk van vader Paul en moeder Marga. 

Vooral het toekomstplan en de bedrijfsmatige (B2B) werkzaamheden vond hij boeiend. Af en toe deelde Vincent zijn visie met Paul en die kon daarmee zijn bestaande klanten steeds beter helpen. Totdat Paul zei: “We zijn eigenlijk een multimedia bedrijf geworden.” Waarop Vincent antwoordde: “Dan maken we dat er toch ook gewoon van”. En zo geschiedde. Vincent werd onderdeel van de VOF en bepaalde vanaf dat moment de koers van Martens Multimedia. 

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder.”

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.”

Missie

Bij Martens Multimedia geloven we in de kracht van creatie. Met onze foto’s en video’s vertellen we inspirerende verhalen die blijvende herinneringen en verbindingen creëren. Voor onze marketing- en communicatiediensten maken we slim gebruik van creatieve ideeën en technische kennis. Het is onze missie om betekenisvolle verbindingen te creëren tussen mensen, gemeenschappen en culturen door middel van innovatieve creaties.

 

Visie

Martens Multimedia is een one-stop-shop mediabedrijf dat niet alleen op korte termijn succes nastreeft, maar ook gericht is op het begrijpen en vervullen van de specifieke doelstellingen en ambities van iedere opdrachtgever. We gaan verder dan het leveren van standaard media-, marketing- en communicatiediensten door nauw samen te werken met onze klanten. Ons team streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die niet alleen de huidige uitdagingen aanpakken, maar ook bijdragen aan het opbouwen van een solide basis voor toekomstig succes. Martens Multimedia is resultaatgericht en levert praktische strategieën die de zakelijke doelen van onze klanten ondersteunen.  

Familie

We zijn één grote familie en iedereen is welkom.

Doorzettings-vermogen

We geven niet op bij tegenslag.

Authentiek

Wat we maken en hoe we ons gedragen is altijd open, eerlijk en echt.

Positiviteit

We denken in kansen en mogelijkheden. 

Nieuwsgierig

We zijn nieuwsgierig en innovatief.

nieuwsgierig?

Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Laat je nummer achter, bellen we je zo snel als mogelijk terug.